De afgelopen jaren heeft Molenaar Edition samen met enkele andere Nederlandse uitgevers in een gezamenlijke Nederlandse stand op de muziekbeurs “Music China” te Shanghai gestaan. Het doel is de verkoop van onze (Nederlandse) bladmuziek in Azië te stimuleren en de muziek te promoten.
Over de hele wereld, maar met name in Azië geldt: “First become friends, then do business”. Een persoonlijke band met (potentiële) klanten creëert een vertrouwensband en hiermee een vaste klantenkring. Op de beurs melden nieuwe klanten zich feitelijk vanzelf, het publiek is grotendeels de doelgroep, niet-muzikanten hebben er weinig te zoeken. Het is aan ons om de geïnteresseerden te verleiden een kijkje te nemen in ons winkeltje. Op de stand blijkt het persoonlijke contact met bezoekers van de beurs uiterst effectief. Het bijhouden van zakelijke relaties, het ontdekken en veroveren van nieuwe klanten kan nergens beter dan op een beursvloer.
Mede doordat in China het internet niet volledig is vrijgegeven, hebben wij Nederlanders nog iets te bieden dat men nog niet kent. Voor Molenaar Edition is deze beurs zeer belangrijk om deze relatief nieuwe markt te kunnen bedienen en onze afzet uit te kunnen breiden, daar dit via de reguliere weg lastig is. Zowel de fysieke als de digitale weg is lang.
De beurs op zich is zeer professioneel en enorm divers. Voor Molenaar Edition is deze beurs een jaarlijkse “must”.
Henk Ummels, Artistiek directeur, Molenaar edition